امروز :
مقالات
هانا آرنت، کارل یاسپرز و مسئولیت سیاسی
1395/09/22 - 22:57
دیدگاه
دکتر محمدرضا سرگلزایی
"هانا آرنت، کارل یاسپرز و مسئولیت سیاسی"
 
هانا آرنت در سال ۱۹۰۶ در یک خانواده یهودی آلمانی متولد شد و از سال ۱۹۲۴ به تحصیل در رشته فلسفه در دانشگاه های ماربورگ، فرایبورگ و هایدلبرگ پرداخت و شاگرد مارتین هایدگر، ادموند هوسرل و کارل یاسپرز بود که هر کدام نقش برجسته ای در اگزیستانسیالیسم آلمانی و پدیدارشناسی داشتند. رساله دکتری فلسفه هانا آرنت "مفهوم عشق در دیدگاه سنت آگوستین" بود که زیر نظر کارل یاسپرز روانپزشک-فیلسوف آلمانی انجام گرفته بود.
کارل یاسپرز هم در سال ۱۸۸۳ در آلمان متولد شده بود و در ۱۹۰۸ تحصیلات طب خود را در دانشگاه هایدلبرگ تمام کرده بود و در همان سال وارد تحصیلات روانپزشکی در همان دانشگاه شد. یاسپرز در ۱۹۱۳ کتاب "آسیب شناسی روانی عمومی" را نوشت که نگاهی پدیدارشناسانه به تجربه بیماری روانی است. پس از آن یاسپرز به فلسفه علاقمند شد. ابتدا به تدریس روان شناسی در دانشکده فلسفه هادلبرگ پرداخت و از سال ۱۹۲۱ کار بالینی را رها کرد و وارد حوزه فلسفه شد.
در سال ۱۹۳۳ نازی ها در آلمان روی کار آمدند و سیاست یهودی ستیزی را آغاز کردند. "گونتر اشترن" همسر هانا آرنت همان سال به پاریس گریخت اما هانا آرنت تصمیم گرفت که در برلین بماند و به مبارزه با نازی ها بپردازد. دستگیر وی توسط "گشتاپو" (پلیس سیاسی نازی ها) و بازجویی یک هفته ای اش او را به این نتیجه رساند که نمی تواند در درون آلمان به مبارزه با نازی ها ادامه دهد بنابراین پس از آزادی از زندان ابتدا به پراگ، سپس به ژنو و در نهایت به پاریس گریخت و در آنجا در کنار فعالیت های پژوهشی خود به مبارزه فکری و اجتماعی علیه نازی ها ادامه داد. وقتی آلمان هیتلری فرانسه را اشغال کرد هانا آرنت به لیسبون و سپس به نیویورک گریخت. 
مارتین هایدگر که زمانی استاد راهنمای هانا آرنت بود و دوره ای نیز روابط عاشقانه با آرنت داشت مسیر دیگری را طی کرد. او به نازی ها پیوست و رئیس دانشگاه فرایبورگ شد و قوانینی  را که حکومت نازی بر ضد استادان یهودی وضع کرده بود به اجرا گذاشت و از جمله استاد خودش ادموند هوسِرل را از دانشگاه اخراج کرد.
کارل یاسپرز یهودی نبود ولی از آنجا که با "گرترود مایر"  یهودی ازدواج کرده بود نازی ها او را دارای "تمایلات یهودی" تشخیص دادند و در سال ۱۹۳۷ از دانشگاه اخراج کردند و انتشار نوشته های او را هم ممنوع کردند. یاسپرز اما علیرغم تهدید به اعزام  به اردوگاه های کار اجباری تا پایان جنگ و سقوط نازی ها در آلمان ماند و پس از جنگ در ۱۹۴۸ به بازل (سوییس ) مهاجرت کرد و به تدریس فلسفه ادامه داد.
هم هانا آرنت و هم کارل یاسپرز پس از جنگ به بحث فلسفی و روان شناسی جنایات نازی ها پرداختند.  آنها سعی کردند به این سوال پاسخ دهند که چگونه مردم در مقابل نظام ها فاشیستی و توتالیتاریست تسلیم می شوند و به آنها اجازه می دهند دست به جنایات سازمان یافته بزنند. آرنت در این زمینه دو مقاله نوشت: "گناه سازمان یافته و مسئولیت جهانی" (۱۹۴۵)  و "مسئولیت فردی در یک نظام دیکتاتوری" (۱۹۶۴). یاسپرز هم مقاله ای نوشت تحت عنوان "جستاری در گناه آلمان ها" (۱۹۴۷).
هانا آرنت چند الگوی شایع در بین جنایتکاران نازی پیدا کرد. یکی از آنها الگوی "مهره یک سازمان" (cog-theory) بود، الگوی کسانی که خود را پیچ و مهره یک سازمان می دانستند و مطیع اوامر مافوق بودند. آنها اعتقاد داشتند شغلی به آنها محوّل شده و آنها به وظایف شغلی شان عمل می کنند و اگر آنها به این وظیفه عمل نکنند فرد دیگری آن ماموریت را انجام خواهد داد و فرقی در نتیجه ایجاد نخواهد شد! این الگوی جنایت های "آدولف آیشمن" بود که قبلا در یادداشت دیگری تحت عنوان "کارمند شریف اداره سلّاخی" به این الگو پرداخته ام. الگوی دیگر جنایتکاران نازی، الگوی "هاینریش هیملر" فرمانده اس اس (سپاه سیاسی-نظامی هیتلر) بود که قبلا در "چشم تاریخ" او را معرفی کرده ام. الگوی هیملر الگوی یک "مرد خانواده" بود: "چنین مردی به خاطر حقوق ماهانه، تامین زندگی خود و امنیت و آرامش زن و فرزندانش حاضر بود اعتقادات، شرف و شأن انسانی خود را زیر پا بگذارد، حاکم شدن امر خصوصی بر امر عمومی به او اجازه می داد که از قید مسئولیت اعمال خود یکسره آزاد باشد."  چنین الگویی امروزه در جامعه ما نیز به وفور به چشم می خورد: من فقط مسئوول خانواده خودم هستم! 
 
همدستی بین تکنوکرات هایی که با الگوی "کارمند مطیع" و "پدر خانواده" به مدیریت سازمانی جنایات می پرداختند و "اوباشی که از جنایت و خشونت" لذت می بردند منجر به رویش ماشین عظیم کشتار هیتلر و سوختن زندگی میلیون ها انسان شد. راجع به این اوباش هم در مقاله "یونگ و فاشیسم" مختصری نوشته ام.
در این بین، کسانی هم با سکوت در برابر جنایات نازی ها به "شرّ کهتر" تن دادند و "حسابگری شخصی" را جایگزین "مسئولیت مدنی" کردند، همان الگوی "ما نه سر پیازیم، نه ته پیاز!" که در فرهنگ ایرانی هم بسیار شایع است. 
کارل یاسپرز در مقاله اش موضوع "گناه سیاسی" را مطرح کرد:  همه اعضاء جامعه مسئول شیوه حکومت جامعه اند و هر کس که از این مسئولیت مدنی شانه خالی کند در "گناه سیاسی" حکومت شریک و مقصر است.
هانا آرنت در نهایت به کسانی پرداخت که حتی با وجود خطر مرگ از همکاری، تسلیم و سکوت در برابر جنایات حکومت خودداری کردند. آرنت تاکید می کند که این افراد ضرورتاً تحصیلکرده نبودند یا بینش فلسفی نداشتند:
"پیش شرط این گونه داوری هوش بسیار زیاد یا تجزیه و تحلیل پیچیده مضامین و مفاهیم نیست بلکه صرفاً استعداد رویارویی بی پرده با خویش است یعنی گرایش به درگیر شدن در گفتگویی بی صدا میان من و خودم، گفتگویی که از زمان سقراط و افلاطون معمولا آن را تفکّر می نامیم. آنان که مستعد اندیشیدن اند، اهل تردید و شک اند، در مسایل دقت و ریزبینی دارند و شخصاً تصمیم می گیرند، در چنین هنگامه هایی اخلاقی عمل می کنند.
اگر علاقمندید در این زمینه بیشتر مطالعه کنید صفحات 33 تا 53 کتاب "هانا آرنت - نوشه دیوید واتسون - ترجمه فاطمه ولیانی - انتشارات هرمس" را پیشنهاد می کنم.
نسل کشی لهستانی ها، رومانیایی ها و یهودی ها توسط نازی ها و جنایات آنها علیه دگراندیشان و معترضان تنها فاجعه انسانی تاریخ نیست. نسل کشی سرخپوستان آمریکا توسط مهاجران سفید پوست ، نسل کشی ارامنه توسط ترک های عثمانی و نسل کشی مسلمانان بوسنی توسط صرب ها از حیث شدّت و وسعت با جنایات آلمان ها در دوران نازی ها قابل مقایسه اند اما از آنجا که مردم آلمان مردمی باسواد و متمدّن و وارث کانت، شوپنهاور، نیچه، گوته، هگل و نیز باخ و بتهون و صدها فیلسوف و ادیب و هنرمند بی نظیر بودند تحلیل روان شناختی و فلسفی آنچه توسط آنان اتفاق افتاد به فهم شکل گیری استبداد، فاشیسم، توتالیتاریسم و جنایات سازمان یافته در جامعه امروزی بیشتر کمک می کند.
آگاهی به فرایندها برای مدیریت فرایندها ضروری است.
 
دکتر محمدرضا سرگلزایی
 
prescription coupon new prescription coupon discount coupons for cialis
against abortion pill amazonschools.com cons of abortion pill
crestor rosuvastatin 10 mg price crestor 10mg price in india crestor 10 mg retail price
for abortion pill abortion pill online price of an abortion pill
discount prescription coupons destinations.com.pg discount coupons for prescriptions
abortion pill rights funtimeleisure.co.uk getting an abortion pill
lamisil pastillas lamisil crema lamisil cream
average cost of abortion facts about abortion pill abortion pill articles
coupons cialis abloomaccessories.com transfer prescription coupon
amoxicillin albayraq-uae.com amoxicillin antibiyotik fiyat
abortion pill questions abortion pill process definition of abortion pill
getting an abortion pill against abortion pill facts articles on abortion pill
viagra torta viagra cena viagra
best grocery coupon sites free coupons code coupons for websites
vermox vermox bez recepta vermox suspenzija
cialis sample coupon unbosqueparaelplanetatierra.com free cialis samples coupon
amoxicillin al 1000 accuton.com amoxicillin endikasyonlar
where to do abortion hssecurityalarms.com early pregnancy termination
drug prescription card discount prescriptions coupons cialis coupon
cialis coupon free prescription drug discount cards prescription drug coupons
oklahoma abortion law abortion clinic in houston teen pregancy
abortion in new york danielnakamura.com.br abortion clinics in washington dc
abortion chicago how weeks is a pregnancy abortion legal
discount coupons for prescriptions internet drug coupons cialis manufacturer coupon 2016
c naltrexone mikemaloney.net low dose naltrexone alcohol
acamprosate go ldn for autism
opiate blocker implant heroin addiction naltrexone fibromyalgia side effects
naltrexone uk site.cegep-rimouski.qc.ca drug naltrexone
will naltrexone get you high read ldn drug
naltrexone user reviews guitar-frets.com naltrexone fda
naltrexone 25 mg link naltrexone and pregnancy
low dose naltrexone cancer read naltrexone implant
naltrexone for alcohol cravings williamgonzalez.me alcohol and naltrexone
how long does it take for naltrexone to work lasertech.com medication naltrexone
alcohol blocker pill house.raupes.net is naltrexone an opiate
neltraxone go natroxone
alcohol blocker order naltrexone ldn diabetes
 
تهماسب
1396/01/03
1
0
بسیار سال بمانید چو نوروز پایدار فرخنده باد به شما این کهنه یادگار از خواندن. نوشته ها ی شما بهره می برم ، این که همه اعضای جامعه مسئول نوع حکومت کشور شان هستند درست اما آیا این امکان برای همه اعضای جامعه هست که برای نجات جان خود و خانواده شان از کشور بگریزند و از خارج با نوشتن مقاله با فاشیسم داخلی مبارزه کنند ؟!
naltrexone side effects alcohol alcohol blocker shot drinking on naltrexone
naltrexone alternatives site naltrexone in the treatment of alcohol dependence
naltrexone for ra mikemaloney.net naltrexone stories
opiate blocker implant blog.bjorback.com naltrexone fibromyalgia side effects
naltrexone user reviews naltrexone capsules naltrexone fda
revia uses read naltrexone compound
naltrexone addiction skydtsgaard.dk low dose naltrexone ulcerative colitis
vivitrol canada monthly injection for opiate addiction naltrexone alcohol treatment
naltrexone fibromyalgia side effects zygonie.com what is naltrexone prescribed for
low dose naltrexone uses peider.dk low dose naltrexone for pain
naltrexone generic myjustliving.com whats ldn
what does naltrexone do go naltrexone 4.5 mg
low dose medicine avonotakaronetwork.co.nz vivitrol and drinking
naltrexone side effects with alcohol alcohol is an agonist for ldn 4.5 mg
how long does naltrexone block opiates site what does vivitrol do
pramipexol depot pramipexol wiki pramipexol rls
نام
1396/02/19
12
0
آقای دکتر خوب بود نسل کشی ارامنه در مورد ترک های آزربایجان و ایران (اورمیه، خوی و سلماس) نیز می گفتید. یکطرفه قضاوت نکنید و از ارمنی های مظلوم نما حمایت نکنید دقیقا همان کاری را می کنید که جمهوری اسلامی داره می کنه
trexone medication open how does naltrexone work
pramipexol depot pramipexol netdoktor pramipexol rls